MMStúdió

MENÜ

BESZÉDINDÍTÓ TORNA

 

"Szerencsére sok kisbaba fejlődése megfelelő tempóban történik. Időnként viszont kisebb-nagyobb megtorpanások tapasztalhatók. Nem emeli fel a fejét, nem fordul hasról hátra és vissza, nem ül fel időben, nem indul el. Vagy éppen elindul, de túl sokáig lábujjhegyen jár. Aszimmetrikus a mozgása, kimarad a mászás, a kúszás, megkésik a beszédfejlődése, vagy háromévesen még egyáltalán nem beszél. Ha nincs a gyermeknek szervi problémája, akkor az elakadás oka legtöbbször az idegrendszer érésének lassabb üteme.

Azt, hogy az idegrendszer lassabban érik, illetve valamilyen elakadás áll fenn, mutatják azok a csecsemőkori (primitív) reflexek is, amelyek időn túl kiválthatók.

A primitív reflexek időben történő gátlása több okból is kulcsfontosságú. Először is, ezek a reflexek a magasabb kognitív funkciókért felelős agykéreg éretlenségét jelzik. Ha nem sikerül ezeket a reflexeket gátolni, az az agy kifinomult feldolgozási képességeinek fejlődésében bekövetkezett késedelemre utal.

Másodszor, a primitív reflexek időben történő gátlása szorosan összefügg a beszédfejlődéssel. Ezek a reflexek, mint például a szopó- vagy a szopó-kereső reflex, csecsemőkorban szükségesek a túléléshez, de fokozatosan el kell „halványulniuk”, ahogy a gyermek idősebbé válik. Ha ezek a reflexek a várt életkoron túl is fennmaradnak, megzavarhatják a beszédprodukcióhoz szükséges koordinációt, ami késedelemhez vagy nehézségekhez vezethet a nyelvi fejlődésben.

 

  • A születéskor egyszerű reflexek irányítják a baba mozgását.
  • Ezek a csecsemőkori vagy más néven primitív reflexek.
  • Feladatuk az érzékszervi funkciók tökéletesítése, a gyermek mozgás és beszédfunkcióinak fejlesztése, a táplálkozás és a védelem.
  • Minden mozgás, minden egyes apró mozdulat, illetve az az érzékszervek működése során keletkezett tapasztalat nyomot hagy az idegrendszerben. Ha úgy testszik „érleli az agyat”.
  • Kapcsolatok alakulnak ki az idegsejtek között, sőt idegsejtek képződnek.
  • Az agykéreg és némely kéreg alatti terület érési folyamata során olyan ingerületátvivő anyagok termelődnek az idegsejtek által, amelyek gátolják a fentebb említett primitív reflexek működését. Jelezve ezzel, hogy már nincs rájuk szükség.
  • A primitív reflex megfelelő időben történő megszűnése (kb. 2-2,5 éves kor) azt jelenti, hogy egy adott agykérgi terület elérte a gyerek életkorának megfelelő szintet.
  • A primitív vagy csecsemőkori reflex időn túli megmaradása egy vagy több agykérgi terület éretlenségét jelzi.
  • Attól függően, hogy milyen reflexek maradnak meg egy gyermeknél, más és más problémák jelentkezhetnek.
  • A leggyakoribbak: figyelemzavar, mozgáskoordinációs problémák, éjszakai bepisilés, székletvisszatartás, beszédértéssel, beszédképzéssel összefüggő zavarok, hiperaktivitás, kényszeres tünetek, autisztikus tünetek, olvasási és írási nehézségek, szorongás, tanulási nehézségek.

Az esetek többségében a problémák mögött szerencsére nem áll fenn organikus (szervi) elváltozás, „mindössze” az idegrendszer éretlenségéről van szó."(Dr.Stephens-Sarlós Erzsébet)

Az általam vezett BESZÉDINDÍTÓ TORNÁT beszéd- és kommunkáció fejlesztő szakpedagógusként, a Stephens-Sarlós Program hivatalos tanácsadója, trénereként állítottam össze a Stephens-Sarlós Program primitív reflex gátló gyakorlataiból. Ezen gyakorlatok rendszeres otthoni végzésével a szülő nagymértékben tudja támogatni a gyermek idegrendszeri érését. A RENDSZERESEN végzett megfelelő mozgásokkal a gyermek idegrendszere a neki megfelelő ingereket kapja, mellyel biztosíthatjuk az optimális működés feltételeit.

Az általam vezetett foglalkozás nem helyettesíti a korai fejlesztést, és nem egészségügyi ellátás!

A foglalkozásokon egy oktatóbaba segítségével mutatom be a gyakorlatokat, melyeket mondókávval, énekkel kísérek. A szülő ezeket elsajátítva vagy saját mondókakészletét felhasználva otthon is tudja végezni a tornát gyermekével. A rendszeresség nagyon fontos! Alkalmanként ismételni fogunk, és mindig lesz egy-egy új mozgásforma, gyakorlat is. A foglalkozásokat szinesíti különböző mozgásfejlesztő eszközök használata is. 

A foglalkozások vidám hanhulatú, játékos alkalmak, melyek alkalmat adnak minőségi együtt töltött időre, ezzel is erősítve az szülő-gyermek kapcsolatot. smile

Asztali nézet